Verslagen

Verslagen


Elke wedstrijd zijn 1001 en een verhalen.

Wat is er gebeurd? Hoe is het gegaan?

Lees hier de verslagen van de gebeurtenissen binnen X-over Offroad

Baja Borger 2018


Stel je combineert de volgende zaken: Een Roompot vakantie park, een aantal akkers, veel vrijwilligers en een knots gekke organisatie.

Ik kan je vertellen wat je krijgt. De Baja Borger

Vol gas door het vakantie park, overdag, in de nacht, vlammenwerpers bij de start. Niets is tegek in deze race.

Dit hebben wij ook zo aangepakt. Een beetje gerekend met de punten en we zouden steady moeten finishen. Oke, duidelijke opdracht. Helaas dacht het voordifferentieel daar anders over. Dat liet ons in de steek bij race 1. Dan maar zonder verder. Dit was ploeteren, race 2 even vast komen te staan en daarna nog de nacht race. Dit ging als een raket. In de nacht zijn er kleine wonderen gebeurd en is er een differentiele gewisseld buiten met 2 graden celcius. Waarna wij op dag 2 hebben kunnen vlammen.

Helaas hebben wij door het vast zitten tijdstraf opgelopen door 8 seconden te laat te finishen. Hierdoor bleven we staan op een 3e plaats. Wat een gave race en een top team work


Genoeg punten. 3e - dat maakt. NEDERLANDS KAMPIOEN 2018 T2!

ELE Rally 2018


De ELE rally. Dit staat voor Eindhoven - Luik - Eindhoven. Een klassieke rally wedstrijd. Ja je leest het goed, een rally. Dit zijn de Ford Fiesta's, BMW's en Impreza's. Toch zijn wij bij deze wedstrijd welkom.

Dit is nieuw en voor dan ook iedereen. Parkours verkennen voor de wedstrijd, een start podium, remote service en vooral VERHARDE WEG.


Met een beetje angst omdat we niet wisten wat er ging komen stonden we aan de start. Maar eenmaal gestart ging dit als een raket. Anders, maar erg gaaf. Duizende mensen aan de hekken, snelle notes.

Helaas is de Pajero niet heel erg gemaakt voor dit werk, toch heeft hij zich flink gehouden. Zelfs na een klein slippertje de greppel in. Een nachtje door bikkelen en dag 2 weer rijden.


X-Over Offroad is 2e geworden. Wij blijven lekker gaan!

Garage Rijsenhout Strandrace Ijmuiden 2018


De startlijst is groter dan ooit, zo ook in het T2 veld. Er staan een aantal grote jongens op de startstreep. 7 manches in 2 dagen zullen moeten bepalen wie de winnaar wordt op het loodzware parcours. Lood zwaar is niet gelogen, er zijn een aantal uitvallers tijdens de eerste manche, onze Pajero heeft al zijn PK's nodig om door het mulle zand heen te ploeteren. Dat lukt, we zijn helaas 1x vast komen te zitten maar rijden verder goed. Waarbij wel de koppeling begint te slippen in de laatste manche. Gelukkig de laatste manche, waar de monteurs hard hebben gesleuteld tot midddernacht om de koppeling te vervangen.

Daar staan we weer dag 2, klaar voor de start. Ook hier gaan we weer lekker. Helaas blijft de pechduivel in de koppeling zitten. Weer vervangen gaan we niet redden, dus is er besloten tactisch te rijden. Dit heeft geholpen.


X-Over Offroad is 2e geworden bij de seizoensopening. Een goed begin!

Baja Deutschland - The show must go on


Laatste wedstrijd van het jaar. 2e in het klassement, winnen in de Baja betekent het NK T2 winnen. De Baja is de grootste wedstrijd van het jaar. Een avond etappe en 2 dagen volle bak racen in een grote steengroeve in de buurt van Leipzig. Het recept voor een weekend vol actie. Het had veel geregend en het parkours was erg zwaar, veel blubber maar dat houdt ons niet tegen.

De avond etappe begon met een massastart, bizar en ongelofelijk gaaf. We gingen lekker in alle drukte. maar we hadden het zwaar met onze Pajero op competitiebanden.  We mochten een kusje van een vrachtwagen ontvangen en kwamen daardoor met wat schade en vast te staan, na ongeveer een uur graven en hulp vragen waren we los. Nog geen 10 minute later zaten w weer goed vast. Waar natuurlijk de navigator eruit moest, stond rogier tot zijn knieën in de modder.

Hierdoor wat later van start op dag 2. Ondanks de zware condities gingen we hier lekker, redden mooi constant, auto bleef heel, geen navigatie fouten. Echter zaten overal mensen vast, hierop heeft de organisatie besloten om de wedstrijd in te korten. Waar wij hoorden dat de concurrrentie was uitgevallen. Target, dag 3 finishen en we winnen.

Maar helaas, na veel uitgesteld starttijden kwam het bericht. De Baja is afgelast vanwege het slechte weer. een 3e plaats moeten we het mee doen. 

2017 - The results


2017 was onze weder geboorte. Nieuwe auto, Nieuwe 1e monteur Bas, nieuwe 2e monteur Maxr, Rogier als navigator, T2 klasse. Veel nieuw. En dat bracht veel success.

In het NKORR 2e in de Eurocup 2e. Een resultaat om trots op te zijn.

We hebben veel geleerd, mooie verhalen opgedaan, mensen geinspireerd en wij gaan dit doorzetten in 2018.


Tot volgend jaar

Engine Swap


IJmuiden is net geweest, de bak is gewisseld maar de motor slaat niet meer aan. Na liters koelvloeistof verstookt te hebben en grote rookpluimen klinkt het als verminderde compressie.

Daar begint gelijk een race tegen de klok want Havelte is over 2 weken. Gelijk de kop eraf gehaald en hier wordt duidelijk dat het over en uit is. Een groot stuk van de kop is afgebroken en heeft ook de zuigers gesloopt.

Nieuw blok er dus in. Zo gezegd, dat moet ook zo gedaan worden anders gaat Havelte niet door. Vooral door de grote inzet van Bas en Bert is het gelukt om 2 dagen voor de start de Pajero weer tot leven te wekken.



Havelte - We are te champions


De strijd tegen de klok hadden we gewonnen. Het motorblok zat in de Pajero en we waren klaar voor Havelte.

Een total andere wedstrijd dan IJmuiden. Havelte bestaat uit manches van bijna 80 kilometer. Een uitdaging voor coureur, navigator en auto.

Na een vlekkeloze technische keuring begon het voorbereiden. Rogier kreeg een roadbook formaatje bijbel mee en kon gelijk les krijgen van Dakar navigator Bert.

Dag 1 was het zover, de proloog. Dit ging uit het boekje. Het tempo zat er goed in, navigeren en rijden ging goed. Heel goed. Dat bleek ook tijdens de uitslag. Na dag 1 stonden we 8e overall en 1e in de T2 klasse. Wat een prestatie, dit moeten we volhouden en we kunnen winnen.

Dag 2 ging vlammend van start. Veel auto's ingehaald die aan het zoeken waren totdat de Pajero ineens uitviel. Geen accu spanning meer, hmmm dat zal een defecte dynamo zijn. Dit bleek een losse draad te zijn. Helaas. Geen tijd kunnen neerzetten in heat 1. Heat 2 was een enorm navigatie challenge. Auto's redden alle kanten op. Dit leverde een tijd op van 2 uur en 16 seconde. Net buiten de norm tijd.

Gelukkig bleek dit voldoende te zijn. Eerste in de T2 klasse! Het is gelukt


Vuurdoop IJmuiden


Het moment is zover, de eerste race van 2017. De strandrace in IJmuiden. Niet alleen de eerste wedstrijd van 2017. Het was de eerste wedstrijd voor de Pajero, voor Rogier als navigator, voor Bas en Max als monteur. Heel veel nieuw.

Het was zeker geen strandweer, het was koud en regenachtig. Dit is wel gunstig voor het rijden op het zand. De ondergrond is harder dus je zakt minder ver weg.

De eerste technische keuring. Nieuwe stoelen en gordels, alles gecheckt. Alles in orde. Gelukkig :)

Zaterdag staan we aan de start. Rogier heeft het makkelijk en moet tellen, het is aan Bert om te vlammen. Dit gaat ook goed, ondanks het lagere vermogen van de Pajero maakt het bochten werk veel goed. Heat 1 is goed gegaan op naar de 2e. Dit ging ook goed, helaas bij heat 3 niet meer. De bak staat vast in zijn 4e versnelling en er is gen beweging meer in te krijgen. In het service park komen we ook niet verder. Na een kort overleg wordt de Pajero op de aanhanger gezet, op naar de donor auto om de bak te wisselen.

Hier is tot in de nacht gesleuteld, maar het is gelukt, een nieuwe bak eronder en weer gaan.

Dag 2 weer aan de start. Ineens wel koelvloeistof verbruik. Hmm, bijvullen en door. Veel rook uit de uitlaat maar toch blijven rijden. Helaas was dit te veel. In de laaste heat valt de motor uit en slaat hij niet meer aan. Met een bak werk naar huis.


Copyright © All Rights Reserved